A Tribute to the Swedish American Line
The White Viking Fleet - 100 Year Anniversary 2015
25 Years on the Internet

.
.
.

Sven-Olof Svensson's Pages

Page 1

Kungsholms sista resa
The Kungsholm's Final Voyage

3 pages in English follow


Sven-Olof Svensson mustered on the Kungsholm on August 30, 1975 at Hamilton Bermuda, as 3rd Engineer. The cruise continued north to Canada, Halifax and Quebec, and ended in NYC. This was the Kungsholm's last cruise under SAL's ownership. Most of the crew left the ship in New York. Then the Kungsholm made it's last Atlantic crossing, with Gothenburg as the presumed destination. On the second day at sea, it was announced that the ship was sailing to Wallsend, Newcastle.

Use Google Translate to translate the page below.



Av Esso, Sven-Olof Svensson


1 2:e intendent Ingvar Torstensson 2 Intendent Curt Dave 3 Befälhavare Carl-Otto Wijkmark
4
Maskinchef  Gösta Gårdström 5 1:e maskinist Kenneth Engström 6 Läkare Johnsson
7
Överstyrman Bertil Skarin 8 1:e telegrafist Jarl Andersson 9 Lite osäkert 2:e styrman Johansson
Tack till Lennart Angelmo, Gösta Gårdström, Sven-Olof Ryden, Bengt Granung och Sven-Olof Svensson
för hjälp med namnuppgifterna.


Jag var med på Kungsholm sista kryssning. Hon seglade ut från NYC. Mönstrade ombord i Hamilton, Bermuda den 30/8 -75, som en av de sista under svensk flagg.

Hans Ekberg sände iväg mig hastigt. En av 2e maskinisterna hade insjuknat, så efter lite rockad i maskin, blev jag 3e mask sr. Var i Halifax för första gången, det har blivit mer senare. Därpå Quebec, och åter NYC. Sista kryssningen var slut.

I NYC var det nästa hela intendenturen som mönstrade av. Känslorna var i botten, trauma, många grät öppet, när det var dags att flyga hem. Det var några kvar i disken, och städning + driftbesättning. Informationen var att destinationen var Göteborg. Detta gjorde att de som hade mönstrat av, lämnade mycket kvar i sina hytter, för att hämta det i Göteborg.


Kungsholm i New York den 10:e september, 1975.
Dawe collection


Delar av Kungsholms besättning tar farväl, för att senare flyga hem.
Foto: Sven-Olof Svensson.


"Auf Wiedersehen"
Orkesterledaren Franz Racz på Kungsholms sista resa från New York.

(Från fotokopia)

Dygnet efter vi lämnat NYC kom besked att målet var Wallsend, Newcastle. Flunkarna som var kvar ombord slog sönder de privata sakerna som var kvarlämnade i flunkhytterna, en tragisk syn. Troligen var så beslutat, om hon ej kom till Göteborg.

I Newcastle ställdes 2 st. containrar till besättningens förfogande för hemtransport av privat egendom. Några av dem som mönstrat av i NYC kom till Newcastle för att hämta sitt och andras. Tullen i Newcastle drog runt svarta plastsäckar mellan hytterna och samlade in all kvarlämnad alkohol. Själv hade jag några extra flaskor med SAL- Whiskey. Jag fick behålla dem, då jag sade det var souvenirer, samt de var trötta på allt pappersarbete med insamlad sprit. (Det var många säckar.)


Dawe collection

Var med vid flaggskiftet, och blev erbjuden att skåla i champagne efteråt. Mats Andersson, 2 mask jr, och jag tackade nej. Det kände fel. Har några diabilder på flaggskiftet och båten. Den 18/9 -75 blev jag avmönstrad.

Dock var vi några stycken SAL-are kvar ombord efter ägarbytet, bl.a ronderade brandvakter och vaktgång i maskin. Vi i maskin lade om till 8 timmars vakter, så blev vi lediga i 16 timmar. På så sätt besökte jag romarstaden York mm. Kommer ihåg att det var med 4 cm under kölen, när vi lämnade torrdockan. Det var lite "panik" innan hon flöt. Den 10/10 -75 var sista dagen ombord i Kungsholm, Monrovia för mig. SAL-märket var borta, en sjöhäst fanns det på skorsten.

Bageriet kl 0400 om mornarna efter vakten, var ett toppenställe. Nattbagarna (en hette Nyqvist?, var från Borås) hade färska frallor, 00-04 vakten kom med öl, och flickorna med pålägget. Det var som en morgonöppen pub i bageriet. En som jag blev god vän med var den "gamle flygtelegrafisten" Jarl "Jalle" Andersson. Han fixade en uniformskavaj till mig så jag kunde röra mig ombord, då med 3Styrm. Hasse Sjöström som ciceron. Jag "lyckades" även släcka all belysning akteröver, när jag fasade ur en av hjälpmaskinerna för snabbt. Blev varse detta först när MC Gösta Gårdström kom ned och frågade om vad som hänt.

Hälsningar
Esso

Sven-Olof Svensson

© Sven-Olof Svensson, 2001-2012


Fartygsintendentens rapport

Chief Purser's Report


Dawe collection


Dawe collection

Next Page>>

Back to the SAL News page
Back to the Bridge & Crew pages


.

 

.

News
Oct 15
Kjell Smitterberg
Commander

Claes Feder
Architect &
Ship Designer

C-O Claesson
On the Bridge
1923-55
Maurits and Anna-Greta Lindblad
Ship's Doctor and Nurse
               
 
Nils Haggård
Gripsholm and Kungsholm
Third Officer Inter

Lars Helmer
Second Engineer
Göran Forsén
3rd Engineer
Leif Vickberg Officer's Apprentice
About SAL
& SAL Timeline
About Us
Life as a Crew Member
Torsten Torstensson's webpage about the Swedish American Line   Exchange and
Repatriation Voyages
During WWII
Rune Dahlstrand
Gripsholm Barber
During WWII

Torkel Tistrand
Sea Personnel Manager
Sune Edensvärd Chief Radio Officer Bridge & Crew Page

Reunions

Curt Dawe
Chief Purser
Carl-Gustav Kruse
Chief Purser
Hugo Bilén
Chief Purser
Evert Eriksson
Chief Purser
Poul V Lange
Chief Purser
Lennart Angelmo
Second Purser
Jörgen Areskough
Second Purser
Ingvar Torstensson
Second Purser
T Odenlund Cashier L-E Jansson
Information Officer
Asko Salkola
Purser's Office
Stigbergskajen
Göteborg
Pier 97,
New York
The SAL Office in New York The SAL Office in
Chicago
David Chisling
Cruise Staff
Hanna Owen
Singer
Anita Poli Olsson
NK Shop
Anthony Bloomfield
Photographer
The Entertainers
Dining Room Menues   Stig Lundgren
Chief Steward
Gerhard Kummer
Chief Steward
C-G Quant
Chief Steward
Volker Roloff
Chief Steward
Ingwar Gemzell & Rolf Mayer

 

Karl-Gunnar Johansson
"Kalle-Kli"
Bartender

Karl-Gösta Ekblad
”Kalle Tårta”Baker,
Col Buffet Manager

 
 
Franz Havranek
Wine Steward
Juan Martinez
Waiter
Patrick Zeller
Waiter
Gustav Weber Petterson
Waiter

Otto Friedrich, Cabin Steward

Lars Warlin
Assistant Waiter
Tommy Stark
Deck Waiter
Hans "Hasse" Gustafsson
Deck Waiter
C-G Edhardt
Assistant
Deck Steward
Johan Jarekull
Hyttnisse, Assistant Deck Steward
Håkan Askman
Assistant
Deck Steward
Björn Wallde
Crew member
Claes Lindstrom
Crew membe
 
B-G Nilson
and the
SAL Freighters
  Anna Karin
Lundström
Nurse


Berit Jacobsson (Svensson)
"Babs"
Beautician

Lene Mikkelsen
Beautician
The Women of SAL Lois MacNeil
Stewardess
Lis Brokmose
Stewardess
     
The Tenders SAL Ads SAL Trivia
FAQ News
Archive
        SAL Literature Home          
.
The Passenger Area
    The Hemingstam
Family, Gripsholm and Kungsholm
The Lindholm Family,
Stockholm
The McDonough Family,
Kungsholm
The Neilson
Family, Gripsholm and
Kungsholm
The Sandholm Family,
Gripsholm
The Storck-Petersen Family,
Gripsholm and
Kungsholm

Clive Harvey,
Passenger in the Post-SAL Era
Passenger
Database
 
.

More than 250 web pages developed and maintained by Lars Hemingstam ©1998-2023
Hasse Gustafsson and Tommy Stark have interviewed crew members and contributed many of the stories.

Email us

This site does not use cookies, nor do we save visitors' IP-addresses. We do not send information to any third party. If you find information or a photo about yourself, or a relative, and want do delete it, please email salship@yahoo.com, and the information or photo will be removed. (The General Data Protection Regulation (GDPR) does not apply to deceased persons.)

Denna webbsajt andvänder inte cookies, vi sparar inte heller besökarnas IP-adresser. Vi skickar ingen information till tredje part. Om du finner information eller ett foto om dig, eller en släkting, och vill ta bort det, skriv till salship@yahoo.com så tar vi bort informationen eller fotografiet. (EU-regeln GDPR omfattar inte avlidna personer.)


The New SAL Guestbook

Since the new guestbook can take some time loading, it has been moved to a separate page, and is not being displayed at the bottom of every page.

Read the new guestbook here.